Ilsken som ett bi

Det är skrämmande att se hur barn uppför sig när de är ute och går i trafiken. De går över gatorna hur som helst utan att se sig för. Jag tycker personligen att dessa barn är tillräckligt gamla för att veta hur man uppför sig, men vad som förvånar och skrämmer mig ännu mer är när tonåringar och vuxna gör på samma sätt.

I fredags stod det ett gäng (onyktra) ungdomar mitt i vägen nästan ute vid Wasa. Och även om de såg att vi kom så fanns det inte en enda som klev upp på trottoaren. Nej de stod minsann kvar så att vi istället fick köra över på fel sida av vägen.

Häromdagen gick det en vuxen tjej över vägen vid statoil. Inget övergångsställe, ingen blick över ifall det kom bilar. Nej hon klev minsann med lugn och ro rätt ut i vägen och förväntade att vi bilister skulle stanna för hennes skull. Detta trots ett övergångsställe bara en kort bit därifrån.

Så idag fick jag tvärnita vid ett övergångsställe med trafikljus (starkt lysande i grönt) då två äldre ungdomar klev med snabba steg rakt över vägen. Så när jag la mig på tutan så flinar den ena som om den gjort något riktigt bra.

Vad ska man göra åt detta? Köra på dem och lära dem en läxa? Det fungerar ju inte riktigt så, men snart sker det en olycka som ingen vill vara med om!!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback