Behöver lätta mitt hjärta lite!

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/utrikes/article7279341.ab

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om detta klipp. Min första tanke var nog...

öh okej, det finns verkligen människor till allt. tur att vi är olika

Men sen när jag insåg att det fanns barn med i bilden så övergick det i irritation. 

◊Fetma är ett medicinskt tillstånd av ett överflöd av kroppsfet som har ackumulerats till den grad att den har negativ inverkan på hälsan, ledande till en förkortad livslängd och/eller ökade hälsoproblem. Body mass index (BMI), är ett mått som jämför längd och vikt. Individer med ett BMI mellan 25 kg/m2 och 30 kg/m2 har en övervikt medan ett BMI över 30 kg/m2 är fetma.

Fetma ökad sannolikheten för flertalet sjukdomar, speciellt hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes mellitus typ 2, sömnapne, vissa typer av cancer och artros.◊

(Wikipedia)

Jag vill påstå att denna kvinna genomgår ett långsamt självmordsförsök!!
Jag har alltid och kommer alltid att tycka att det är själviskt med självmord. Att mista någon på grund av en sjukdom, olycka eller på annat vis är fruktansvärt och att då drabbas av dödsfall i omgivningen i form av självmord känns så frustrerande. Så många obesvarade frågor, den största bestående av ordet VARFÖR? Att det sedan finns olika fall och olika bakgrunder att ta hänsyn till är självfallet, men jag står fortfarande fast vid att självmord är själviskt i många avseenden.

Att denna kvinna därför självmant väljer att äta sig fetare än fetast är för mig självmord.
Hon säger att om hon får hälsoproblem eller dör så är det meningen så. Allt är förutbestämt. Jaha så då menar hon alltså att det är meningen att hennes dotter ska mista sin mamma? Att hennes dotter ska få genomgå faser, viktiga händelser och upplevelser utan sin mamma?

Jag blir bara så frustrerad på människor som inte tänker på annat än sig själva!!!

Att jag miste min pappa i sjukdom för 6 år sedan har garanterat påverkat mina åsikter och min känslighet för människor som inte vårdar sina liv när det finns barn med i bilden. Jag vet hur det är att sakna en viktig person i livet vid händelser som studenten, första jobbet, 20år, första sambon, 25år... och kanske ännu mer inför framtiden: bröllop, barn, första huset... och så vidare...



Jag vill tillägga att självisk är ett ord med (enligt mig) många definitioner, därför är det viktigt att förstå vad jag menar i just detta inlägg. Ingen är värd att mista någon man älskar. Ingen ska behöva känna skuld för någon annans val.  

Vem var den första människan på jorden?
Det frågade jag min mamma om och om och om igen som liten. Jag blev aldrig nöjd eftersom det inte finns några enkla svar. Frustrationen över att inte begripa det ofattbara är stor.

Jag hoppas att det gav klarhet i min mening!


Kommentarer
Postat av: gabriella,

sv: yes, kollade ju på alexander :) haha aa, hoppas han blir en stor kändis så jag kan få hänga med på ett bananska ;) haha..

2010-06-11 @ 15:05:01
URL: http://gabriellawikstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback