Helt missat detta!

Satt och zappade på tv:n och fastnade vid en debatt som hölls i kanal 1. Jag hade inte en susning om att det äldre betygsystemet med ABCDEF- graderingarna skulle byta ut vårat nya betygsystem... När och varför ska detta ske liksom? En man i programmet sa att det är bra att sporra barnen genom flera graderingar av betyg, men jag anser att det skapar en oerhört stor press bland barnen. Betygen ska ju sättas individuellt, men på sätt och vis så är det ett sätt att jämföra elever mot varandra. Jag tror att många barn mäter sig med andra och mår dåligt när de får sämre betyg än sina kompisar. Prestationsångest!!  På sätt och vis skulle jag tycka att det räckte med att få Godkänt eller Icke Godkänt, men självklart finns det negativa sidor även då. Det finns nog inget enkelt sätt att betygsätta barn, men jag hoppas att de som bestämmer sånt här ser till barnens bästa och inte till lärarens, för att denne ska få det enklare att betygsätta elever.

Jag är oerhört glad att slippa sätta betyg på mina elever och jag hoppas att det ALDRIG sjunker längre ner i åldrarna än det redan gjort!!!


Kommentarer
Postat av: tess

men lägg av ! ska det bli ABCD . . . . som det var på typ stenåldern ? ok , kanske inte stenåldern men herregud . snacka om att pressa de små liven liksom . fy tusan , i bland blir jag sjuk på världen ! hoppas det går bra med läsandet gumman , kramar

2008-02-07 @ 18:04:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback