Two weeks in Tunisia

Ja nu var det dags. Drar jag ut på berätta denna lilla berättelse allt för länge så kommer den aldrig att dyka upp. Så här kommer en kort liten story och bilder från vår efterlängtade resa som slutade i ett smått kaos skulle man väl kunna säga.
Vi startade vår resa söndagen den 10/8 och spänningen var stor. Vi hade sett fram emot denna resa så länge nu och kunde knappt förstå att det verkligen var dags. Magnus och Henk tog kort på oss i hallen med väskorna klara innan vi tog bilen mot Märsta Flygplatsparkering.



Förutom lite magont för Henrik så gick flygresan bra och efter 3 1/2 timme i luften var vi framme i värmen. Med buss färdades vi 1 1/2 timme till Hammamet och Hotell Samira Club. När vi checkat in och fått vår nyckel till rummet bad receptionisten oss att vänta så skulle någon hjälpa oss till vårt rum. Efter en liten stund dök en trevlig kille upp, tog våra väskor, lämnade tillbaka nyckeln i receptionen och började knalla. Jag kände genast på mig att nått va fel och började fundera ännu mer när vi kom till ett rum fullt med annat bagage. Jag frågade om vårt rum ej var färdigt än, om vi behövde vänta som vissa andra fått göra, men nej då det var klart. Och så frågade han oss vilken tid vi skulle åka. Jag och Henrik tittade frågande på varandra och sa att vi kom för bara en liten stund sedan. Då först förstod denna mannen att vi hade anlänt samma dag och skulle till vårat rum. Han fick lite smått panik och skyndade till receptionen för att hämta tillbaka nyckeln igen. Han trodde nämligen att vi skulle resa hem och behövde ställa undan våra väskor tills bussen kom. Haha vi skrattade gott ihop och han tyckte det var skoj att vi kunde ha fått endast 10 minuter i Tunisien. Pust och stön, äntligen fick vi vårt rum och vi började installera oss.

Vi började med att kolla runt lite på hotellet och letade upp matsalen för att äta lunch. Vi hade all inclusive och alla rätter skulle serveras i en matsal vid receptionen. Buffé varje dag. Kön var lång, maten smakade annorlunda och ljudnivån väldigt hög. Vi kände oss stressade och gick sedan ner till stranden för att slappna av lite. Underbart... fin strand, solen värmde och vattnet svalkade alldeles lagom. Äntligen detta vi längtat så efter!!!!

Första kvällen var vi oerhört trötta. Vi gick en snabbis till en Supermarket och somnade sedan tidigt.

Måndag 11/8 och vi var uppe med tuppen. Frukosten smakade bättre än gårdagens lunch och sedan blev det stranden för hela slanten. Efter en heldag på stranden med allt vad all inclusive erbjöd så gick vi och köpte en vattenpipa och lite annat gott i en Supermarket. Överallt i hela Tunisien satt de och rökte vattenpipa och eftersom vi tidigare velat ha en så passade vi på att köpa en direkt. Denna visade sig senare vara smått trasig och vi fick använda våra små intelligenta hjärnor innan vi lyckades få igång den hehe. Men vi fick igång den!!

   

Tisdag 13/8 drack vi alldeles för starka drinkar på stranden och efter middagen på kvällen tog vi en mysig strandpromenad.

     

Onsdag 14/8 blev det lite mer fart på oss. Detta var första av många kommande dagar som Henrik fick hjälpa grabbarna på stranden med att lägga i båten. Sedan gick vi hem lite tidigare från stranden och gjorde oss redo för en kväll ute. Vi hade bestämt oss för att testa en restaurang utanför hotellets murar denna kväll. Det blev Vedugnspizza och en flaska vin. Det godaste vin vi druckit och vi blev på mycket gott humör hehe. Vi fortsatte förbi lite affärer och köpte på oss lite onödiga, men roliga småsaker. Sedan blev det några glas vin och drinkar på hotellet innan vi gick till vårt lilla rum och vår vattenpipa. På affären hade vi fått varsin present i vitt som ni kan se på bilden passade oss perfa haha. Kvällen slutade dock med en liten olycka i toaletten då vinet valde att vända sig i min stackars lilla mage och komma upp igen ..:P... 

     

Torsdag 14/8 blev det lite sovmorgon, men när vi väl kommit till stranden träffade vi på en liten apa i koppel. Stackarn såg rädd ut när alla närmade sig för att ta kort. Detta var första dagen vi tog ett dopp i den stora poolen och sedan blev det en lugn kväll med lite vykortsskrivande. Idag tyckte jag att vi faktiskt hade fått ganska mycket färg på denna korta tiden. KUL!!

   

Fredag 15/8 blev det en lugn och mysig dag och kväll. Vi postade vykorten och hyrde en tv vi kopplade vårt psp till så vi kunde titta på film. Till Henriks förtjusning hälsade en liten, men söt ödla på utanför vår port.



Lördag 16/8 tog jag god tid på mig ner i vattnet då jag först stötte på en manet (vit och ofarlig, dock äcklig) som jag ville undvika att ha kring benen. Vi testade även lunchrestaurangen nere på stranden denna dag och smaskade god pizza. Trötta som vi var varje kväll blev det film på schemat även denna afton.



Söndag 17/8 var den dagen Jenny och Sarfve skulle ankomma så vi bestämde oss för att lägga oss vid poolen tills de dök upp. Nu hände det en liten incident på flygplatsen som hade ngt med ett pass med utgått datum på så de blev aningen sena därifrån hehe. Så vi fick träffas på kvällen istället då de kom till vårt hotell. Vi bestämmer oss för att ta en gemensam första tripp till centrum och vår första taxiresa. Det blev en upplevelse. De har aningen självskrivna trafikregler som kallas "jagkörhurfanjagvill" efter vad det verkar. Vi blev bland annat påkörda bakifrån av en motorcykel, men ingen verkade bry sig om det utom vi som bara gapade. Vi hamnade iallafall lite åksjuka, men helskinnade i centrum och vid Medinan. Där hittade vi genast en underbart belägen restaurang med världens vackraste utsikt. Servicen däremot sög totalt och maten smakade inte mycket alls. En besvikelse. Vi gick sedan en runda men åkte ganska snabbt hem då Jenny och Sarfve var trötta efter resan.

     

Måndag 18/8 är en dag jag nog inte glömmer på väldigt länge. Den startade väldigt bra med en mysig första dag på stranden med Jenny och Sarfve. Vi åt god pasta till lunch och gick till Vedugnspizzerian, åt pizza och drack vin på kvällen igen. Vi var på topp!! Vi fortsatte sedan till en brittisk bar där grabbarna rökte pipa. Sedan blev det promenaden hem och sängen. Plötsligt kändes det inge bra i kroppen. Jag vaknade flera ggr på natten med illamående och smärtor i mage och rygg. Helvetet började.

         

Tisdag 19/8 blev en heldag på hotellet. Smärtorna i magen och ryggen var kvar då jag vaknade på morgonen och satt i tills jag somnade igen på kvällen. Henrik älsklingen fick gå och köpa yogurt m.m. så att jag skulle få i mig nått, me det var lönöst. Jag orkade knappt ta mig till toaletten då det kändes som jag skulle spy. Vilket det gjorde hela tiden.



Onsdag 20/8 tyckte jag att jag borde vara bättre. Jag tog mig i kragen som man brukar säga och klev ur sängen, tog på bikinin och gick ner till stranden med min prins. J & S kom till vår strand och jag låg i solstolen så stilla jag bara kunde för att inte svimma. Vid lunch fick jag nog. Vi blev tvugna att ringa efter en läkare som kom till hotellet och undersökte mig. Efter några få minuter med frågor och onda tryckningar på magen ringde läkaren en ambulans och det blev en tripp till sjukhuset. Han sa att jag förmodligen skulle bli kvar en natt så vi tog med oss en liten väska. Väl på sjukhuset fick jag träffa läkaren och det togs urinprov, blodprov, ultraljud och röntgen. Vi fick sedan ett eget rum, vitt och kalt "precis som det ska va" på sjukhus och där blev vi liggandes. Vi blev kvar två nätter och jag pumpades med antibiotika och smärtstillande. Jag har aldrig känt en sån smärta i hela mitt liv och jag trodde nog nån gång där mitt i all smärta att jag skulle dö. Väntan på sjukhuset blev dessutom så extremt lång. Jag kunde knappt äta så jag hade ingen energi så jag orkade knappt läsa ens. Jag låg där och tyckte att de vita väggarna kom mig allt närmre och att det enda jag hörde var droppet. Dropp, sjunk, dropp, sjunk...  Min bäste vän var droppstället som jag med omtanke döpte till Gertrud. ..usch vilken pers.

Torsdag 21/8 försvann alltså helt på sjukhuset. Det konstaterades att jag hade urinvägsinfektion och en infektion i magen. Förmodligen hade det nått njurarna. Inge skönt alls kan jag lova!!

 

Inte förän fredag 22/8 efter lunch blev vi äntligen utskrivna och fick åka till hotellet. Med fyra kartonger av olika mediciner och en massa kvitton och journaler åkte vi till hotellet. Där frågade vår städare oroligt vart vi hade varit och han blev ledsen för vår skull då vi berättade vår historia på blandad tyska/engelska. Efter en liten stund knackade han på vår dörr med en blomma i handen till mig. Otroligt gulligt gjort!! :)  På hotellet tog vi oss en efterlängtad dusch och begav oss på kvällen till Fourati för att för första gången se J & S hotell. Vi gick tillsammans till en kina restaurang och sedan shoppade vi lite innan vi åkte hemåt. Nu hade jag tagit min första antibiotika i tablettform. Detta blev en helvetesnatt. Jag vaknade vid 12 av en mardröm. Känner mig alldeles yr och tvingar mig själv att somna om. Ett vaknar jag igen av samma mardröm. Ljudet utifrån känns 10 ggr högre och 10 ggr närmre än vad det är. Rummet snurrar, jag skakar i hela kroppen, mår illa men kan inte spy. Jag har hallucinationer. Detta håller i sig länge och väl. Jag hinner skrämma upp både mig själv och Henrik innan jag till slut efter mycket om och men somnar om igen.

     

Lördag 23/8 var vår sista heldag i Tunisien och det kändes både sorgligt och otroligt skönt. Jag har aldrig längtat hem så mkt, men va besviken jag blev att vi ej kunde få njuta av denna semester i lugn och ro. Jag hade ju till och med hunnit tappa färgen redan på sjukhuset och kände mig nu lika blek som när jag kom. Inte fick jag sola denna dag heller med tanke på att jag åt antibiotika. Ledsamt!! Vi spenderade iallafall vår sista dag på vår strand. Vi var nere tidigt och njöt av ett alldeles vindstilla dopp i det varma havet. Underbart även om jag inte var helt pigg. Vi tog kort på stranden, såg en kamel och gjorde oss redo för vår sista kväll i Hammamet. Vi valde kinarestaurangen även denna kväll. Supergod mat och sedan blev det shopping. Vi hittade väskor, plånböcker och lite annat smått och gott för bra priser. Skojsigt och tur att vi hann med lite sånt innan det var dags för hemfärd. 

       

Söndag 24/8, dagen då vi skulle åka hem. Som vi trodde att vi skulle ha ångest på för att vi ville stanna. Vi var glada över att det var dags eftersom det kändes som vi varit borta i en evighet. Tiden som sjuk kändes som en evighet. Vi åkte från hotellet tidigt på morgonen, handlade toblerone på tax free och sedan landade vi i Sverige igen vid 14.40. Vi hämtade vår kära lilla ford och det blev ett glatt väkomnande både hos familjen i Kga och i Nykroppa. Ojojoj va glad man är för alla nära och kära man har.

   

Tro det eller ej så finns det mycket mer att berätta, men det får bli en annan gång. Nu ska jag laga tacos tills min lilla Tiger kommer hem från träningen. Är det någon som förtjänar livets ros så är det han. Han tog sååå bra hand om mig när jag var sjuk och jag älskar honom extremt extremt bamse mycket. Du är en ängel!!

Tack Magnus också som tittade till våra älskade djur när vi var borta. De verkar ha haft det kalas med dig. Tror till och med Laban saknade dig idag. :)...

Vi hörs snart igen mina vänner!!

Kommentarer
Postat av: Cina

Åh så skönt det ser ut, massa FINA bilder och du är ju så BRUN och fin :) Synd att du blev sjuk bara, vilken himla otur! :(



Kram!

2008-08-27 @ 18:44:53
Postat av: Nettan

Ujuj, vilken pärs.. Men ni verkade ha haft det kul när du inte var dålig! Du, Magnus verkade ha haft roligt med katterna som var bråkiga:) Nästa år ska vi iväg tillsammans kanske!?



KRAM

2008-08-27 @ 23:40:29
URL: http://nws.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback